Paauglystė

PAAUGLYSTĖ. KAIP BENDRAUTI SU PAAUGLIU
Paauglystės amžiaus tarpsnis nuo 12 m. iki 18 m. Perėjimas iš vaikų į suaugusiuosius – viso to laikotarpio fizinės, protinės, dorovinės ir socialinės raidos ypatybių pagrindinis turinys ir specifinis skirtumas. Išskiriami tokie paauglystės etapai:
1. Preliudija (apie 11-12 m.), pasireiškia atskiri paauglystės simptomai. Jis paprasčiausiai jaučiasi sutrikęs, negali surasti jį dominančios veiklos.
2. Negatyvioji fazė. Padidėjęs jautrumas, dirglumas, nerimastingumas. Šiame etape paaugliai būna nepatenkinti savimi, savo aplinka. Vidiniai išgyvenimai priverčia jaustis vienišais ir nesuprastais. Šios fazės pabaiga dažniausiai sutampa su kūno brendimo pabaiga.
3. Pozityvioji fazė, ji ateina laipsniškai. Paauglys pradeda jausti artumą su aplinka, atsiranda naujų vertybių, dažniausiai atrandami naujo džiaugsmo šaltiniai – gamta, menas, mokslas. Atsiranda intymaus artumo poreikis bei išgyvenama pirmoji meilė.
Psichologai išskiria tokias paauglystės raidos sritis:
1. Biologinė raida ir lytinis brendimas. Maždaug ketverius metus vaiko kūnas patiria labai reikšmingus pokyčius. Paauglys labai jautriai reaguoja į savo kūno kitimą.
2. Pažintinė raida. Paauglys geba stebėti save, vis dažniau jis analizuoja savo mintis, jausmus, poelgius, lygina mintis ir faktus tarpusavyje, siekdamas pastebėti galimus prieštaravimus, o tai padeda paaugliui kurti gyvenimo idealus. Šiuo laikotarpiu jis ypač susirūpinęs savo asmenybe.
3. Psichosocialinė raida. Paauglys turi atrasti savąjį „Aš“, kurio raidą lemia brendimas ir statusas. Pagrindiniu siekiu tampa paauglio autonomiškumas tėvų atžvilgiu: išsivadavimas iš kūdikiškos priklausomybės, perdėtos tėvų globos ir pačiais įvairiausiais siekimas nepriklausomybės, formuojant brandesnįjį savojo „Aš“ vaizdą.

BENDRAVIMO SU PAAUGLIU YPATUMAI
Pagrindinė taisyklė – suteikti paaugliui mylinčius ir laimingus namus. Kiekvienam paaugliui reikia tėvų, kurių santuokiniai ryšiai stabilūs, pagarbūs, kupini meilės ir darnaus bendravimo. Sugebėjimas tinkamai išreikšti jausmus, ypač neigiamus ir nemalonius, santuokiniame gyvenime yra būtinas.
Antroji taisyklė – besąlygiška meilė paaugliui. Tik meilė gali apsaugoti nuo pagiežos, apmaudo, pasipiktinimo, kaltės, baimės, nesaugumo jausmo. Paauglį jūs turite besąlygiškai mylėti net ir tada, kai bjauritės jo elgesiu. Bendraujant su paaugliu patartina vadovautis šiomis taisyklėmis:
• Paaugliai yra vaikai.
• Paaugliai dažniausiai elgsis kaip paaugliai.
• Dauguma paauglio poelgių yra nemalonūs.
• Jei mylėsite savo paauglį tik tuomet, kai jis jums įtiks (sąlygiška meilė), ir išreikšite savo meilę tik tuomet, jis nesijaus iš tiesų mylimas. Tai tiesiogiai turės įtakos jo savivertei.
• Jei mylėsite paauglį besąlygiškai, jis gerai sutars su savimi, labiau pasitikės savo jėgomis. Jis įstengs kontroliuoti savo troškimus, nerimą ir jo elgesys pamažu darysis kaip suaugusiojo.
• Jei mylėsite paauglį tik tuomet, kai jis atitiks jūsų reikalavimus ar lūkesčius, tai visais kitais atvejais jis jausis nekompetentingas, nieko nesugebantis. Bus nuolatinių trukdymų jo emociniam ir elgesio brandumui.
Pozityvaus auklėjimo centre yra paauglio skatinimas meile, o ne pažeminimu.
• Prašykite, bet neįsakinėkite ir nereikalaukite.
• Vartokite frazę „prašau“, o ne „ar galėtum“. Tai aiškiai apibrėžia tėvų norimas paauglio elgesio ribas.
• Liepdami aiškiai pasakykite vaikams, ko iš jų norite. Liepkite tvirtu , bet ramiu balsu.
• Paliepimai turi būti pozityvūs.
• Būtina prisiminti, kad aiškinimas silpnina paliepimo galią.
• Rėkti neveiksminga, nes jūs parodote, kad esate neįdomus ir niekas nesistengia jūsų išgirsti.

Kokio elgesio paauglys tikisi iš suaugusiojo
• Nusišypsokite, kai mane pamatote.
• Kreipkitės į mane mano vardu.
• Klausykitės manęs, kai aš kalbu.
• Pasakykite man, kad manęs pasiilgote ar pasigedote, kai aš nebuvau mokykloje (tėvams - kol aš buvau mokykloje).
• Pasakykite ir padrąsinkite mane už mano specialius gabumus.
• Suteikite man kasdien galimybę ką nors pasiekti – kad ir nereikšmingoje srityje.
• Pagirkite mane, kai aš ką nors padarau gerai.
• Jei Jums nepatinka, ką aš darau, padėkite man suprasti, kad Jūs mane vis tiek mėgstate kaip asmenį.
• Parodykite man, kad aš turiu ateityje daug galimybių ir kad galiu siekti tikslų.
• Padrąsinkite mane dideliems siekiams.

BENDRAVIMO SU PAAUGLIU TAIYKLĖS
1. Paauglys gali būti kitoks nei visi. Svarbu pasitikėti paaugliu, leisti jam būti savimi ir patarti tik tada, kai jis to prašo.
2. Paauglys gali klysti. Klysta kiekvienas. Ne bauskite, o taisykite elgesį. Neskaudinkite savo vaikų.
3. Paauglys gali rodyti neigiamas emocijas. Vaikus mokome savo pavyzdžiu. Išmokykime rodyti emocijas, bet valdykime stresą ir pyktį.
4. Paauglys gali daug norėti. Gavę progą pakoreguoti savo norus ir susitaikyti su gyvenimo apribojimais, vaikai ima vertinti tai, ką turi. Mokydamiesi norėti ir paisyti tėvų norų, paaugliai išmoksta gerbti, bendrauti, padėti kitiems, nusileisti ir derėtis. Tie, kuriems leidžiama daug norėti, mąstymas platus, planai dideli, jie pasitiki savo gebėjimu daug pasiekti.
5. Paauglys gali prieštarauti, bet privalo nepamiršti, kad tėtis ir mama (arba pedagogai) yra situacijos šeimininkai. Kai leidžiama prieštarauti, paaugliai pajėgia suprasti savo norus ir išmoksta derėtis.

Paieška

Pamokų laikas

  • 1. 8.25 - 9.10
  • 2. 9.20 - 10.05
  • 3. 10.15 - 11.00
  • 4. 11.30 - 12.15
  • 5. 12.25 - 13.10
  • 6. 13.20 - 14.05
  • 7. 14.15 - 15.00

Dabar naršo

Dabar svetainėje 3 svečiai (-ių) ir narių nėra

Vardadieniai